در این درس ابتدا یک موقعیت برای شروع آموزش در نظر گرفته شده است. از آنجا که رویکرد این درس، کاوشگری است، می توان با قرار دادن دانش آموزان در این شرایط در ذهن آنان ایجاد سوال نمود و تدریس را آغاز کرد .
آمادگی از قبل:
برای اجرای فعالیت های این فصل دانش آموزان باید به کمک خانواده یا معلم خود تعدادی سنگ کوچک و بزرگ تهیه کنند. چنانچه شرایط مناسب وجود دارد، می توان بچه ها را برای جمع آوری سنگ به خارج از مدرسه برد . از آنجا که این فعالیت ها بطور گروهی صورت می گیرد ، معلم باید دانش آموزان را گروه بندی کرده و به هر یک از افراد گروه مسئولیتی واگذار کند.
معجزه عبارت است از امر خارقالعادهای که با ارادهی خدای متعال بدست مدعی نبوت، انجام می گیرد و نشانهی صدق ادعای نبوت وی می باشد. طبق آیات قرآن، حضرت موسی علیه السلام شش معجزه برای قوم خود آشکار کرد و نُه معجزه نیز برای فرعون و قوم او نازل شد.
در قرآن مجید برای حضرت موسی آیات و معجزات فراوانی آمده است از جمله:
1- تبدیل شدن عصا به مار عظیم و بلعیدن ابزار ساحران (فَإِذا هِیَ حَیَّةٌ تَسْعی)
2- ید بیضاء یا درخشیدن دست موسی (ع) همچون یک منبع نور (وَ اضْمُمْ یَدَکَ إِلی جَناحِکَ تَخْرُجْ بَیْضاءَ مِنْ غَیْرِ سُوءٍ آیَةً أُخْری)
این تحقیق شامل 6 صفحه بوده و شما می توانید فایل ورد آن را به صورت رایگان دریافت نمائید.
اسیدها موادی ترش مزهاند که خاصیت خورندگی دارند و شناساگرها را تغییر رنگ میدهند و بازها را خنثی میکنند.
بازها موادی با مزه گس هستند که تلخ اند و حالتی مانند صابون در تماس با دست دارند، شناساگرها را تغییر رنگ میدهند و اسیدها را خنثی میکنند.
همچنین اگر یک اسید و یک باز با هم واکنش بدهند تولید نمک و گاز هیدروژن می کنند. در زیر به برخی از تعاریف قدیمی اسید پرداخته میشود.
اسیدها موادیاند که در ساختار خود هیدروژن یا هیدروژنهایی دارند که در واکنش با فلزها توسط یونهای فلز جایگزین میشوند.
این تحقیق شامل 4 صفحه بوده و شما می توانید فایل ورد آن را به صورت رایگان دریافت نمائید.
فیثاغورس یکی از بزرگترین فیلسوف ها و ریاضی دانان یونان باستان می باشد.
فیثاغورس بیش از هر چیز، به خاطر فرمولی که در مورد نسبت های اضلاع مثلث قائم الزاویه ارائه کرده است؛ معروف می باشد. البته مفاهیم متعدد دیگری از علم ریاضیات بر افکار فیثاغورس مبتنی است.
جهت شناخت بهتر این فیلسوف و بررسی قضیه مهم او، در این قسمت دو تحقیق آورده ایم. این تحقیق ها جمعا دارای 15 صفحه بوده و هر یک در دو قالب ورد و پی دی اف نوشته شده و امکان ویرایش آن ها وجود دارد.
تحقیق اول شامل 7 صفحه بوده و در آن موضوعات مختلفی از جمله زندگی فیثاغورس، علاقه مندی و استعداد فیثاغورس، رابطه های فیثاغورسی، مکتب فیثاغورس و ... توضیح داده شده است.
1 – پاره خط فقط یک نقطه ی وسط دارد .
2 – برای کشیدن یک خط راست کافی است 2 نقطه از آن را داشته باشیم .
3 – نیم خط قسمتی از خط راست است که ابتدای آن مشخص و لی انتهای آن مشخص نباشد . فقط از یک طرف ادامه پیدا کند .
4 – نیم خط قسمتی از خط راست است که ابتدای آن مشخص و لی انتهای آن مشخص نباشد . فقط از یک طرف ادامه پیدا کند .
5 – پاره خط قسمتی از خط راست است که ابتدا و انتهای آن مشخص باشد و ما نتوانیم آن را ادامه دهیم .
این مجموعه در سه صفحه تهیه و تنظیم شده و شامل 40 سوال می باشد. شما می توانید فایل ورد آن را به صورت رایگان دریافت کنید.
چِگالی (به انگلیسی: Density ) یا دانسیته یا جرم حجمی یک ماده، جرم آن به ازای حجم واحد است. آن را با علامت اختصاری ρ (رو) نشان میدهند که از رابطه ρ=m/V به دست میآید؛ ρ چگالی، m جرم جسم و V حجم جسم است.
چگالی یک ماده با تغییر دما و فشار تغییر میکند. این تغییرات معمولاً برای جامدات و مایعات کوچک بوده ولی برای گازها بسیار بزرگ است. افزایش فشار بر روی یک جسم باعث کاهش حجم آن شده و در نتیجه باعث افزایش چگالی میشود.
افزایش دمای یک ماده باعث افزایش حجم (به جز در چند مورد استثنا) و در نتیجه کاهش چگالی آن میشود. در بسیاری از سیالات، گرمایش قسمت پایین ظرف سیال، به دلیل کاهش چگالی قسمت گرم شده، باعث ایجاد جریان همرفتی از پایین به بالا میشود.
این تحقیق در 3 صفحه تهیه و تنظیم شده و شما می توانید فایل قابل ویرایش آن را به صورت رایگان دریافت نمائید.
» معرفی سایت فایل های درسی ستا
» راهنمای آموزش علوم تجربی چهارم دبستان | درس سنگ ها
» تحقیق دانش آموزی در مورد معجزات حضرت موسی
» مقاله دانش آموزی با موضوع اسید و باز
» تحقیق دانش آموزی با موضوع نورون های عصبی
» مقاله در مورد فیثاغورس و رابطه عددی آن
» نکات طلایی کتاب ریاضی چهارم دبستان
» دانلود برنامه سالانه بر اساس طرح تدبیر
» طرح درس ریاضی چهارم - تساوی کسرها
» تحقیق دانش آموزی با موضوع چگالی
» طرح درس تدریس درون آشیانه ها